ورزش می تواند بدون درد باشد

ورزش می تواند بدون درد باشد،چند سال قبل با یکی از دوستانم سر این بحث داشتم.

هر دوی ما در تمرینات قدرتی کاملا مبتدی بودیم.

به همین خاطر در چند روز اول دوست من بعد از انجام این آموزش ها، دردی را در کمر خود احساس کرده بود.

او از من پرسید درد مفاصل بخش لازم و ضروری تناسب اندام است؟

پاسخ من به این سوال مثبت بود زیرا خودم بعد از انجام تمرینات ورزشی با درد شانه روبرو شده بودم.

به او گفتم که درد داشتن در مفاصل بدن بعد از انجام تمرینات ورزشی یک موضوع عادی است و هر فردی که می خواهد به تناسب اندام برسد باید با این درد روبرو شود.

من هرگز در زندگی خود حرف اشتباه نزده بودم. اما بعد از سال ها متوجه شدم که بعد از انجام تمرینات ورزشی هیچ دردی در بدن خود ندارم.

من با دنبال کردن برنامه های ورزشی جدید یا نکات احمقانه به این نکته نرسیده بودم.

این وضعیت برای من به خاطر دنبال کردن یک سری نکات ریز و ساده ایجاد شده بود که در این مقاله آن ها را با شما نیز در میان خواهم گذاشت.

نکات اساسی برای داشتن ورزشی بدون درد:

ورزش می تواند بدون درد باشد و این کار زیاد سختی نیست. اما اگر هرگز به باشگاه نرفته اید باید سه قانون اصلی را برای خود ایجاد کنید و همیشه در ذهن داشته باشید. تا جایی که می توانید تمرینات ورزشی خود را ساده نگه دارید. از مربی تان بخواهید نگاهی به تمریناتی که انجام می دهید بیندازد تا در صورت وجود تمرین اشتباه، آن را به شما نشان دهد. سه قانون اصلی برای داشتن تمرین ورزشی بدون درد در برگیرنده موارد زیر است:

  1. تمرینات ورزشی خود را به طور منظم دنبال کنید:

یکی از دوستان من دونده مسافت های طولانی است. او می گوید برای کاهش درد بعد از انجام تمرینات ورزشی هیچ چیزی بهتر از داشتن یک برنامه منظم نیست. به خاطر داشته باشید که مفاصل شما برای کارکرد درستشان به حرکت مداوم و مستمر نیاز دارند.

ضرب المثل” یا از آن استفاده کنید یا از دستش بدهید”، برای بیشتر بخش های بدن نیز صدق می کند. اندام های بدن به گونه ای توسعه یافته اند که در طول بازه های زمانی مختلف، انرژی ذخیره می کنند. همه ما اساسا ماشین های بقا هستیم. ماشین های بقا نمی توانند انرژی خود را بر روی هر چیزی به هدر بدهند. آن ها هیچ ارزشی به این موارد بیهوده نمی دهند.

مفاصل، عضلات، غضروف ها و استخوان های شما همگی به گونه ای ساخته شده اند که می توانند حرکت بدن را تسهیل کنند. مفاصل شما مواد مغذی را می گیرند و مواد زائد را به کمک مایع زلاله ای رسوب می دهند. اما اینجا یک نکته مهم وجود دارد و آن هم این است که مایع زلاله ای تنها تحت فشارهای مکانیکی و حرکت ترشح می شود. اگرچه وجود فشار و استرس زیاد بر روی غضروف ها می تواند سلامت مفاصل را کاهش دهد اما نبود فعالیت فیزیکی کافی یکی از فاکتورهای اصلی در تشکیل درد مفصل است.

  1. شکل مناسبی داشته باشید:

تمرینات ورزشی همچون کراس فیت در طول سال های گذشته در میان افراد محبوبیت بسیار زیادی به دست آورده اند. اگرچه یکی از نقاط قوت بزرگ کراس فیت، تمرینات ورزشی سرگرم کننده آن است اما شکی نیست که استفاده نادرست از چنین تمریناتی می تواند آسیب بزرگی به بدن وارد کند. تمرینی همچون کراس فیت، باعث خستگی شما می شود و مجبورتان می کند به موارد محدودتر روی بیاورید.

نادیده گرفتن شکل درستی از تمرین ورزشی باعث ایجاد درد در بدن می شود و این درد نیز باعث کمتر شدن فعالیت های ورزشی شما می گردد. داشتن یک فرم و شکل خوب، زمانی که بخواهید تمرین ورزشی بدون دردی داشته باشید ضروری است. یک خطای کوچک در سبک تمرینات، می تواند در طولانی مدت کنار هم جمع شود و به آسیب های بزرگی بیانجامد.

خم شدن اندک کمر به هنگام پرس یا اسیب به ستون فقرات به هنگام ددلیفت کردن ممکن است به مرور زمان کنار هم جمع شود و در نهایت درد بزرگی را برای بدن ایجاد کند. به همین خاطر باید بر روی جزییات فرم و شکل تمرینات ورزشی خود تمرکز کنید. در این شرایط می توانید از مربی خود کمک بگیرید.

  1. ورزش می تواند بدون درد باشد، کل بدن خود را تمرین دهید:

چند وقت پیش یکی از مشتریانم از من خواست تنها تمرینات مرتبط با سینه را برایش توضیح دهم. او در حال حاضر تنها ۵ تمرین ورزشی را برای قفسه سینه خود انجام می دهد. برنامه ورزشی این فرد در برگیرنده تمرینات مرتبط با عضلات دوسر، شکم و قفسه سینه است. این برنامه متعادل نیست و به همین خاطر در سال های آتی، به اسیب منجر خواهد شد. بهترین روش برای سازماندهی تمرینات و برنامه های ورزشی، تمرین دادن کل بدن است.

بدن شما یک سیستم به هم پیوسته است و عضلات نیز به هم متصل شده اند. به همین خاطر اگر تنها بر روی یک بخش از بدن تمرکز کنید بخش دیگر خود را نابود کرده اید. اگر در حوزه تمرینات ورزشی مبتدی و تازه کار هستید پیشنهاد می کنم در هر تمرین خود، کل بدن را مدنظر داشته باشید. شما می توانید ۲ الی ۳ تمرین ورزشی اضافی برای یک بخش از بدن داشته باشید اما باقی قسمت ها را فراموش نکنید.

تمرین ورزشی الزاما به معنای اسیب به مفاصل نیست:

آموزش دیدن در باشگاه برای کل بدن از جمله مفاصل، می تواند مفید باشد. با تمرکز کردن بر روی سه قانونی که در این مقاله ذکر کردیم ورزش می تواند بدون درد باشد  و مفاصل خود را هم سالم نگه دارید. به خاطر داشته باشید که باید به طور منظم ورزش کنید، خوب حرکت کنید و کل بدن را تمرین دهید. اگر سوالی داشتید شک نکنید و از مربی یا دوست حرفه ای خود بپرسید. بدن شما بسیار ارزشمند است پس به آن توجه کنید.