کشش در ساده ترین شکلش، یک عمل طبیعی و غیرارادی است. مردم اغلب به طور غریزی بعد از بیدار شدن از خواب یا پس از دوره های طولانی سکون خودشان را کش می دهند. در حالی که مزایای ورزش روزانه، متعدد و شناخته شده هستند، فواید یک روال کشش منظم، به مراتب کمتر مورد تایید قرار گرفته اما درست به همان اندازه مهم هستند. ترکیب کردن حرکات کششی در تمرینات روزانه تان یا انجام آنها به تنهایی در طول روز، درست به اندازه ورزش منظم برای سلامت و عملکرد بدن مهم است.

برای بدن

مسلم ترین و آشکارترین مزیت حرکات کششی، کمک به بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکتی است. با بالا رفتن سن بدن، عضلات می توانند سفت تر شوند و دامنه حرکتی در مفاصل می تواند به حداقل برسد. عدم انعطاف پذیری می تواند باعث شود که حرکت، کندتر و کمتر روان شود و افراد را بیشتر مستعد دچار شدن به کشیدگی های عضلانی یا سایر آسیب های بافت نرم کند. این می تواند جلوی یک سبک زندگی فعال را بگیرد یا حتی مانع حرکات طبیعی روزمره شود. افزایش انعطاف پذیری با بهبود تعادل و هماهنگی همراه است.

عضلات به طور مزمن سفت و کشیده شده می توانند در پوسچر غلط نیز نقش داشته باشند. حرکات کششی به وسیله دراز کردن عضلات سفت که بخش هایی از بدن را از موقعیت در نظر گرفته شده شان عقب می کشند، به اطمینان از پوسچر صحیح کمک می کند. کشیدن عضلات پایین کمر، قفسه سینه و شانه ها می تواند به نگه داشتن ستون فقرات در هم ترازی بهتر کمک کند و پوسچر کلی را بهبود ببخشد. در حالی که هنوز هم مورد بحث است که آیا کشش می تواند به جلوگیری از آسیب دیدگی کمک کند یا نه، اما اثبات شده که به افزایش گردش خون به عضلات کمک می کند. این افزایش در جریان باعث رسیدن مواد مغذی بیشتر به عضلات می شود و بنابراین درد عضلانی را کاهش داده و به تسریع بهبودی از آسیب دیدگی های مفصل و عضله کمک می کند. هر چه عضلاتتان کمتر دردناک باشند، به کارگیری آن عضلات و به طور کلی ورزش کردن، کمتر دردناک خواهد بود.

برای ذهن

همه استرس دارند. انباشته شدن استرس باعث می شود عضلات شما منقبض شده و سفت شوند. این تنش می تواند روی تقریبا هر بخش از بدنتان تاثیر منفی بگذارد. مانند تمام انواع ورزش ها، تمرینات انعطاف پذیری مانند کشش دارای توانایی استرس زدایی قدرتمندی هستند. صرف یک زمان کوتاه (۱۵ ــ ۱۰) برای کشش در هر روز می تواند به آرام کردن ذهن کمک کند، یک استراحت ذهنی فراهم کند و به بدن شما فرصتی برای شارژ مجدد بدهد. برای دریافت بیشترین بهره از روال کشش تان، موارد زیر را به خاطر داشته باشید.

از کشش قبل از تمرین، صرفنظر کنید

قبل از آنکه حرکات کششی را شروع کنید، عضلاتتان باید گرم باشند. با پیاده روی سبک، دوچرخه سواری یا دویدن با شدت کم برای ۵ تا ۱۰ دقیقه، خودتان را گرم کنید یا بهتر از آن، حرکات کششی را بعد از تمرین تان انجام دهید. یعنی هنگامی که گرم و آماده هستند.

روی عضلاتی که به بیشترین کمک نیاز دارند، تمرکز کنید

به جای آنکه سعی کنید کل بدن تان را بکشید، در هر زمان روی یک ناحیه کلیدی از بدنتان تمرکز کنید. زمان بیشتری را صرف هر کشش کنید و برای هر ناحیه، کشش های بیشتری انجام دهید. اگر می دانید که برخی عضلاتتان سفت تر از بقیه هستند، در هنگام کشش، توجه تان را روی آنها متمرکز سازید.

حرکات ملایم را به کشش تان اضافه کنید

کشش ملایم می تواند به افزایش انعطاف پذیری در حرکات خاص کمک کند. به عنوان مثال حرکات ملایم تای چی، یوگا یا پیلاتس ممکن است یک راه خوب برای کشش باشند. به علاوه در هنگام انجام فعالیت های خاص مانند یک لگد در هنرهای رزمی یا لگد زدن به توپ فوتبال، در ابتدا با انجام دادن حرکت به صورت آرام و در شدت کم شروع کنید تا عضلاتتان به آن عادت کنند. سپس هنگامی که عضلاتتان بیشتر به حرکت عادت کردند، به تدریج به حرکت سرعت بخشیده و آن را در شدت بالاتری انجام دهید.